Inteligencja emocjonalna

with Brak komentarzy

Kiedyś nie wiedziałam jak rozmawiać z dziećmi o emocjach. Pewnie to było dlatego, że sama ich nie znałam. Nie umiałam nawet wymienić więcej niż 6-7 nazw emocji. Brak zrozumienia przekazu, jaki niosą emocje, też nie pomagał w ich odczytywaniu... Aż trafiłam na mentorów i książki, które otworzyły mi oczy na tę zawiłą (z pozoru) działkę naszej psychiki.

Rozmawianie o emocjach z dziećmi pomogło mi także spojrzeć z innej perspektywy - trochę lżejszej do wchłonięcia. Bo jak się później okazało, to wszystko takie logiczne jest.

W skrócie, gdy przyjrzymy się jakie komunikaty niosą te podstawowe emocje, zrozumiemy nasze zachowanie, gdy je odczuwamy:

  1. radość - rób tak dalej
  2. gniew - zmień to
  3. wstręt - nie dotykaj
  4. strach - uciekaj
  5. smutek - coś się skończyło

Kolejnym krokiem w odkrywaniu emocji było dla mnie zlokalizowanie ich w ciele. Gdzie czuję, to co czuję. Wg naukowców, najpierw pojawia się sygnał w ciele, a potem myśli dotyczące tego co czujemy. Myśli są wtórne do samej emocji. Tak więc lokalizowanie emocji w ciele daje ogrom możliwości panowania nad umysłem. I jeśli nasze dzieci posiądą takie umiejętności, to będą po prostu INTELIGENTNE EMOCJONALNIE.

Przyczynkiem do tego wpisu jest książka dla dzieci na temat emocji: "Kolorowy potwór", hiszpańskiej autorki Anne Llenas.

W najprostszy ale też najskuteczniejszy sposób pokazująca o co chodzi z emocjami. Wspaniała w wersji pop-up!

I ja idąc krok dalej, podczas moich zabaw z Mindfulness dla dzieci (pisałam o tych zajęciach tutaj), rozmawiałam z nimi nie tylko o komunikatach, jakie niosą emocje, ale też o tym, gdzie mogą szukać ich w ciele, w momencie, gdy je odczuwają.

Leave a Reply