Czy Mindfulness dla dzieci działa?

with Brak komentarzy

Czy jako dziecko rozmawiano z Tobą skąd się biorą myśli i jak sobie z nimi radzić, jeśli nie możesz zasnąć? Czy wyjaśnił Ci ktoś jakie są emocje i po co one są? Czy dawano Ci do zrozumienia, że jesteś w porządku dokładnie taki, jaki jesteś?

Zdarza mi się, że dostaję pytania o efekty praktykowania mindfulness (uważności) z dziećmi. Co dokładnie robimy i jak i czy to działa?

I mogłabym powiedzieć krótko, bo tutaj odpowiedź jest jedna - zobaczymy za parę lat. A konkretniej:

  • Miernikiem nie będzie test stresu - czy nastąpiła jego redukcja - co stosowane i potwierdzane jest w niezliczonych badaniach klinicznych nad mindfulness u dorosłych.
  • Jeśli ktoś zastanawia się, czy po kursie zniknęły te "złe" emocje, te które są niewygodne? Odpowiedź będzie zawsze: NIE. Bo przecież emocje są z nami całe życie. Są niesamowicie potrzebne i to jest wspaniale! Każda emocja niesie ze sobą wiadomość. Uczymy się razem je zauważać, akceptować i radzić sobie, każdy na swój sposób. Ważne, żeby wiedzieć, że każdy je przezywa i to jest OK. Skoro coś czujemy, to tak jest. Nie trzeba się na sygnał uspokajać czy przestać złościć, bo jest to niewygodne dla otoczenia.
  • Niektórzy oczekiwaliby, że znikną uporczywe myśli… To może nie nastąpić, przecież myśli, jak emocje, nie znikną w 100%. Ale jest to trening "mięśnia uważności", więc wszystko możemy wypracować stosując uważność regularnie. Świadomość, że moje myśli mogą kłamać, że nie muszę natychmiast robić tego, co przychodzi mi do głowy, oraz wreszcie nastawienie do naszych myśli, to jest coś co można wypracować dzięki ćwiczeniom uważności. 
  • Czy dzieci będą się umiały koncentrować - to też się okaże czasem, bo to, że myśli czy też inne zewnętrzne czynniki odciągają od tego nad czym chcemy się skupić jest zupełnie NORMALNE. W uważności kluczem jest zauważenie, że odpłynęliśmy myślami i spokojnie wrócenie do tej czynności, którą mieliśmy intencje robić.
  • Ćwiczenie uważności w grupie daje każdemu przyzwolenie na to, żeby być sobą i buduje akceptację, że inni nie są tacy jak my i mają prawo mieć swoje zdanie i uczucia.
  • Uczy komunikacji opartej na współodczuwaniu i mogłabym o tym pisać bardzo długo...

Uważności trzeba doświadczyć i stosować regularnie, żeby miała efekty.

Więc do dzieła! Od razu przechodząc do praktyki: na YouTube dostępne są nagrania opracowane przez Eline Snel: ćwiczenie przed snem (tutaj) jest wspaniałe(!) i "mała żabka" (tutaj) też!

To są ćwiczenia z książki prekursorki mindfulness dla dzieci, Eline Snel, których zdjęcia są niżej. Przede wszystkim polecam "Uważność i spokój żabki". Autorka wydała jeszcze świetną książkę dla nastolatków i ich rodziców!

Drugą niesamowicie wartościową pozycją dla dzieci w wieku 4-9 lat są przyjaciele z Krainy Uważności. Serdecznie polecam tę serię autorstwa Agnieszki Pawłowskiej i przede wszystkim słuchowisko, które zostało wydane w marcu 2019.

Uwaga dorośli!

Pamiętajcie, że dzieci biorą przykład z dorosłych, więc po pierwsze to my powinniśmy pokazywać jak MY radzimy sobie z emocjami, myślami, koncentracją i komunikacją... Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że Mindfulness może być wspaniałym wstępem do prawdziwego wsłuchania się w siebie.

A pod zdjęciem wypunktowuję zalety regularnego praktykowania uważności i parę dowodów, że to działa 🙂

Korzyści z regularnego stosowania ćwiczeń uważności:

  • lepsza koncentracja uwagi i pamięć
  • rozpoznawanie emocji i nauka metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • rosnąca świadomość siebie i zdolność do samoakceptacji
  • rezygnowanie z automatycznych reakcji
  • okiełznanie myśli
  • nauka komunikacji opartej na współodczuwaniu
  • efekty uboczne: redukcja stresu i wzrost poczucia szczęścia

A o stosowaniu Mindfulness dla dzieci można przeczytać m.in. w the Guardian, o wprowadzeniu Mindfulness w szkołach w Wielkiej Brytanii pisze New York Times.

I wiele, wiele innych.

Leave a Reply